söndag 26 januari 2014

Veckohandling

Jag utlovade ju förra veckan att jag skulle avge veckohandlingsrapport. Och därför kommer den här!

EKOvaror:
Basilika
Blåbär
Broccoli
Clementin
Banan
Gul lök
Oliver
Körsbärstomat
Morötter
Paprika
Katrinplommon
Potatis
Röda äpplen
Zucchini
Kokosmjölk

Apelsinjuice
Morotsjuice
Citronjuice

A-fil
Vaniljyoghurt
Mellanmjölk
Vispgrädde
Bregott
Ost

Barnmat ersättning
Barnmat burkar
Barnmat gröt

Grönt te
Knäckebröd
Rökt påläggsskinka

Vad var då inte EKO i matkassarna? Jo, brödet, godiset, kattmaten, torskfilén, kycklingfilén och kalkonfärsen.
Bröd har jag letat efter, men verkar som om efterfrågan måste bli större på ICA för att de ska ta in det. Godiset har dessvärre ICA vid högskolan plockat bort ur sortimentet, får köra till flygstaden för att få tag på det. Kattmaten lär väl aldrig bli eko antar jag. Torsken var "hållbart" fiskad, kycklingfilén åtminstone svensk och färsk och kalkonfärs väljer vi hellre än vanlig färs.
Allt som allt tycker jag nog att det går att handla väldigt mycket EKO även om man inte kan få allt. Mest positivt är nog att nästan all frukt, grönt och mejeri som vi köper är ekoodlat, och givetvis all barnmat, vilken vi till största delen lagar själva hemma.
Vi äter inte mycket griskött, och det jag någon gång köper handlar jag på Mostorp som har ekokött från Ragnarssons i Tvååker.
Nåväl, detta är absolut inte menat att vara pekpinne åt någon. Men kanske kan det inspirera!?
För övrigt måste jag dela med mig av ett recept jag tillagade i veckan. Den grymt godaste linssoppan någonsin! Prova du med!

2dl röda linser, 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 selleristjälk, 1 morot, 1 paket bacon, 1 msk olja, 1/2 tsk timjan, 1 msk socker, 2 msk kycklingfond eller 1 buljongtärning, 1 dl vitt vin, 1 liter vatten, salt och peppar vid behov.
Fräs bacon, hackade grönsaker och timjan. Tillsätt linser, socker, kycklingfond, vitt vin och vatten. Låt sjuda ca 15min. Smaka av med salt och peppar.
Busenkelt och mumma! 
PS. Det går att diska hållbart ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar