söndag 19 januari 2014

Bra köp och mindre bra köp

Veckan som gått har bjudit på många mysiga stunder. Daniel har varit lite extra ledig vilket gjorde att vi på måndagen lämnade Lucas hos farmor och tog Emma-Li med oss till arenahallens skridskorink. På stapplande ben tog vi oss ut på isen. Så roligt det var att se hur E blev mer och mer stadig i sin åkning och till sist kunde stå en stund på skridskorna utan att hålla i sig. I fikakorgen hade vi packat smörgåsar och varm choklad. På kvällen åt vi pizza med familjen fem och gäspade oss sedan i säng allihop.
Tisdagskvällen bjöd på bok- och stickcirkel ute i Marbäck. Vi kom väl fram till att "Vi kom över havet" av Julie Otsuka hade ett intressant tema men att sättet boken är skriven på är mer störigt än givande. Bok att läsa till nästa cirkel är "Springa med åror" av Cilla Neumann. J och jag fortsatte planera vår hjälpstickefilial, det går så sakteliga framåt!
Gekås blev onsdagens anhalt. Mäkta förvånade och glada blev vi när vi hittade en mörkläggningsgardin till vårt nya sovrum. Efter att ha letat både på Ikea och på Jysk hade jag sånär givit upp hoppet, men minsann, på Gekås fanns den, och i rätt storlek också. Bra köp!
Nu ska den bara sättas upp med…
Tyckte att vi handlade bra saker, och bara sådant som vi faktiskt behöver. Föll för en fotoram med sex ramar i ett collage. Tänkte vi kunde sätta i kort på barnen och förgylla någon tom vägg. Men gissa om jag blev besviken när jag öppnade förpackningen och upptäckte att ramen var helt i plast. Mindre bra köp…riktigt kasst faktiskt, vet inte om jag ens vill använda den. Vi som dessutom försöker att plastbanta vårt hem.
Torsdagen bjöd på lunchdate med J och O. Strandgatan 20 blev vårt mål och ett lyckat sådant, där kommer jag definitivt att luncha fler gånger. Mysig miljö, bra priser, tema Fair Trade, vegetariskt och mycket ekologiskt. Stort Plus! 
På kvällen hade E terminsstart på gympan, L sov sig igenom nästan hela timmen.
Och på natten till fredagen drog snö"stormen" in. Och Emma-Li var överlycklig! Jag insåg nu, då minusgraderna var i antågande, att Lucas verkligen skulle behöva en riktigt varm mössa så jag satte mig på lördagskvällen och färdigställde hans nya mössa. Han gillar den :)


Idag har Emma-Li haft en kompis här några timmar. Själv tänker jag avsluta kvällen med att sticka vidare på E´s handledsvärmare och sedan läsa några sidor i "Cirkeln" av Mats Strandberg och 
Sara Bergmark Elfgren. 
Funderar just på bloggprojekt till nästa vecka. Kanske ska ta en titt i matkassarna när jag veckohandlat och redovisa vad som är och inte är ekologiskt. Vinner eko i mängd? Till dess… bygg snögubbar :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar