onsdag 15 maj 2013

Återbruka, åkerbruka, nyproducera, nyproducerat

Nyproducerat
Att levaEKOliv innebär för mig att alltid försöka göra medvetna val, oavsett om det handlar om att välja tjänster eller produkter, och att minska resursslöseriet i mångt och mycket. För en tid sedan gick vår diskmaskin sönder och vi har nu diskat för hand ett bra tag. I förra veckan pajade tvättmaskinen också. Att tvätta för hand är inte aktuellt. Därför skickade jag sambon att köpa nytt, av bägge sorter. Att levaEKOliv innebär inte att man måste bo i ett torp utan tillgång till varken vatten eller el eller andra bekvämligheter. Det handlar om som jag skrev ovan, att göra medvetna val. Därför valde vi efter att ha diskuterat igenom olika alternativ att beställa två maskiner av (vad vi tror är) bra kvalité (för hållbarhetens skull) och med hög energiklass och låg vattenförbrukning. Jag verkligen längtar efter dem!

Nyproducera
Emma-Li´s prinsessockor är färdigstickade. Jag blev nöjd och hon blev ännu nöjdare. Fortsätter nu med ett annat par sockor, till mig denna gång.



Återbruka
Och när jag ändå är inne på temat kläder så har jag satt mig vid symaskinen igen. Det var ett tag sedan jag sydde något, om man bortser från att lägga upp byxor då förstås. En av topparna jag fick från J hade dessvärre rynkor på axlarna och jag har aldrig känt mig bekväm med det så jag klippte till, ändrade lite och tillslut blev det en kjol till min lilla busunge. Än så länge är hon väldigt nöjd och glad över allt som jag syr och stickar till henne så det gäller att passa på! Har därför påbörjat ett par shorts a la 70-tal, tillklippta från en av farmors gamla klänningar. Bild kommer så snart de är färdiga.

…blev kjol

Topp...






    











Åkerbruka
Daniel har fixat fler pallkragar till mig så de gångna dagarna har det varit fullt upp med att skyffla jord och så fröer. Emma-Li har hjälpt mig att så squash, bönor, ärtor, morötter och mangold. Dessutom har vi planterat två nya hallonbuskar och en rödavinbärsbuske. Hallonen har hönorna redan varit och nallat av (bladen alltså) och därför blev vi nödd och tvungna att köpa mer hönsnät. Nu har de utegångsförbud och får bara vara i hönsgården till dess att jag hägnat in både land och pallkragar.
Den första skörden av späda fina nässlor är avklarad. De är också förvällda och infrysta för framtida soppkalas!


Vi har varit hos Maggan i hennes loppis utanför Slättåkra och hämtat en gammal trälåda som varit brödback hos Östras en gång i tiden. Den ska kläs invändigt och sedan ska jag så kryddväxter i den. Hoppas på fint väder på fredag alltså! Sammanfattningsvis har det blivit ganska många prylar IN denna vecka (och de flesta kan nog faktiskt gå under begreppet förbrukningsmaterial), men de har trots allt känts ganska nödvändigt, det mesta i alla fall.

IN - Diskmaskin, tvättmaskin, pallkragar, kryddträlåda, planteringsjord, fröer, hallonbuskar, vinbärsbuske, hönsnät, två rostfria uppläggningsfat (loppisfynd).

UT - trasig skärbräda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar