onsdag 21 november 2012

Farmors knappar

När min farmor gick bort, i början på året, fick jag ärva mycket av hennes handarbetsprylar. Det var tyger, stickor, böcker, garn och knappar. Och inget litet lager av knappar, utan ett helt gäng. Har inte räknat dem men jag tror att jag har så jag klarar mig ett bra tag framöver. Jag är säker på att hon helt enkelt återbrukade alla knappar på alla kläder som hon inte längre kunde använda. Av kläderna gjorde hon tygremsor och vävde trasmattor. Hon var en sann naturvän och återbrukare min farmor, innan ens begreppet återbruk hade skapats. Ingenting gick till spillo inte. Någon bil hade hon inte heller, utan cyklade vart hon än skulle.


Idag känns det så härligt att gräva runt bland farmors knappar, välja, vraka och använda på plagg som jag själv tillverkat, som på denna "Treochenhalvtimmesväst" som jag stickat av restgarner, både egna och farmors.


Västen ska skickas med koftan till projektet "Sticka och Skicka" så snart en matchande mössa är klar. Jag väntar med spänning på två böcker med fler enkla mönster i, "Värma en liten" och "Restvärme" som biblioteket på mitt jobb har beställt. Gissa vem som står först i lånekön ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar